De Evige Jaktmarkeder….

I helgen skulle vi passe lille Silke for Birte som skulle på tur i Holmenkollen.

Siden Silke rett og slett er en jeger, tok vi våre forhåndsregler når det gjaldt Agnetha og Anni-Frid.
De måtte flytte inn i hundegården fredag ettermiddag før Birte og Silke gjorde sin entre.

Da vi tok endene inn, la vi merke til at Agnetha ikke så ut til å være i form. Hun ville bare ligge.
Senere på kvelden da jeg skulle gi dem mat, lå hun fortsatt.
Jeg tenkte faktisk at kanskje de første eggene var på gang, så jeg ble i grunnen ikke veldig bekymret.

Men det skulle jeg ha blitt….. For lørdag morgen, da jeg skulle slippe dem ut, var Agnetha dratt til de evige jaktmarkeder…. Skrekkelig trist. 

R.I.P Agnetha

Og mest leit er det jo for Anni-Frid som nå har mistet sin beste venn.

Beste venner

Etter samtale med min landbrukskonsulent, Teresa, har vi kommet til at dødsårsaken må være «leggenød»  eller som det heter på engelsk ‘egg binding’.
Det er når ender (eller fugler generelt) ikke klarer å legge egget de har produsert.
Det kan være mange grunner til det.
Evt interesserte kan lese mer om «leggenød» her:  http://www.callducks.net/egg_problems.htm

Nå er det store spørsmålet, kan Anni-Frid trives på egen hånd, eller må vi kjøpe en ny venn til henne?
I følge oppdretter, kan ender faktisk dø av sorg når de mister sine nærmeste.
Foreløpig ser det ut som om hun klarer seg greit, hun legger egg hver dag og bader og spiser.
Men hun ser vel ikke veldig lykkelig ut hvis jeg skal være helt ærlig….

Sukk. Kanskje jeg rett og slett ikke egner meg som «andemor»?

 

4 thoughts on “De Evige Jaktmarkeder….

  1. Liv sier:

    Huff, så trist! Du får kanskje anskaffe deg en ny venn til Anni-Frid. Ingen tvil om at du er en fantastisk andemor, ihverfall😄

    Lik

  2. Jeg har sjekket med oppdretteren og de hadde ingen egg til utruging enda.
    Der finnes jo selvsagt andre ender, men ingen raser er så fine som de svenske..

    Lik

Legg igjen en kommentar

